Det tycks finnas en allmän uppfattning att all reklam, både på internet och IRL är av ondo. AdBlock is king och det verkar också finnas seriösa (mer eller mindre) förslag att man ska kunna betala för att slippa denna reklam. Att köpa sig fri, helt enkelt.
Själv tycker jag inte att man ska betala för att slippa reklam. Man ska betala, för att få mervärde. Saker och ting måste kosta, även på nätet, för att det ska vara möjligt att driva en verksamhet som kan sätta mat på bordet för sina ägare. Det ska kosta pengar, men de som inte betalar ska inte bli utelåsta.
Att ha tidningar med låsta arkiv är puckat. Det finns ju inte mycket mervärde för speciellt många i att rota i gamla nyheter, så betalningsviljan kan inte vara speciellt stor. Betalningsmodellen ska vara lite av samma modell som på teatern. De som betalar mycket får parkettplats och de som betalar lite eller inget alls får sitta bakom pelaren. Men ingen ska låsas ute.
Mervärde är en enskilld sak. Det som är mervärde för mig behöver inte vara mervärde för dig, och tvärt om. Vad som är mervärde och inte kan också bero på yttre förutsättningar.
Jag har haft Spotifykonto rätt länge. Fick det för att jag är kund hos Bredbandsbolaget. Inte mer med det. Jag kunde för inget i världen förstå att folk var villiga att betala 99kr i månaden för den tjänsten. Bara för att slippa reklam. Ren idioti.
Mervärdet damp ner i form av en HTC Hero. Helt plötsligt kunde jag ladda ner en ”app” och ta min musik med mig på ett enkelt sätt vart jag än gick. Även om det direkt i telefonen finns möjlighet att gratis lyssna på mina egna mp3-filer, så var alternativet att betala en peng för att lyssna på all möjlig musik intressant. Och det tog inte många dagar innan jag tecknade ett Spotify premiumabonnemang. Det kommer kosta mig nästan 1200kr/år för musik jag inte ens kommer att äga. Men det är det värt. För mig.
Jag lyssnar på Spotify i telefonen varje dag jag promenerar till jobbet nu, men det är något som saknas. Reklamen. Den blev jag ju av med när jag betalade.
Jag känner mig lite utanför när vissa i-landsproblem behandlas vid fikapausen på jobbet. Men inte bara det.
När jag hade ett vanligt Spotifykonto så fick jag reda på saker. Reklam. ”Hej, jag heter….. och jag har precis släppt en skiva, du kan lyssna på den om du klickar här”. Och jag klickade och lyssnade. Även om det för det mesta inte var min musiksmak. Eller så kom det lite information från Bredbandsbolaget om olika tjänster jag kunde teckna. Även om jag inte var intresserad för stunden så fick jag reda på att de fanns.
Men nu har jag ett premiumkonto. Och jag får inget veta. Även om det tydligen är bevisat att de som laddar ner mycket musik också köper mest så hålls jag som betalande kund utanför allt detta. Är det rätt? Alla de band som betalat pangar för sin reklam blir bara hörda av människor som inte betalar. De med betalningsvilja får inte höra deras budskap. Och det finns ingen möjlighet för mig att lyssna på reklamen. Den reklamen som visade sig vara ett mervärde för mig, som jag började sakna först när det försvann.
Därför efterlyser jag en funktion i Spotify som gör det möjligt att slå på reklamen även som betalande kund. Rent av en reklammeny, där jag får lyssna på all reklam som finns för stunden. Vem vet, kanske jag köper något?
Haha. Snacka om att gå mot strömmen! Fast även på Spotify finns det två sorters reklam – den du pratar om och sedan reklam för deras egna tjänster (som blir ytterst jobbig i längden…) Den andra typen misstänker jag att även du skulle vilja slippa. Eller?
Så du menar att jag som betalar för premium ska INTE få veta vilka nya tjänster de har?
En intressant infallsvinkel det med att man liksom står utanför loopen om man väljer bort reklamen.
I mitt tycke är det inte reklamen i sig som är så jobbig att stå ut med att jag vill filtrera bort den.
Det är den ständiga upprepningen av samma reklam som gör att jag vill stänga av den.
Det kan vara intressant att få viss information en eller två gånger. Men när man hör Darin säga att han har en ny skiva för tionde gången samma dag så…
Och hur roliga är Judit och Judit i ComHemreklamen när man ser dom säga ”vem vare som kasta” för hundrade gången?